تبلیغات
موسسه قرآنی بقیه الله خلیل شهر

موسسه قرآنی بقیه الله خلیل شهر

مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) می‌فرمایند:

ضرورت فهم مفاهیم، ترجمه كلمه به كلمه برای

ناآشناها به زبان عربی و تدبر (اندیشیدن در مفاهیم)

، تدبر و حتی اگر لازم شد رجوع به تفاسیر،

مهمتر از تمام كردن سوره‌هاست، توجه به ترجمه در هنگام قرائت ایجاد فرصت تدبر می‌كند.

این متن بر اساس مجموعه رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در كتاب «قرآن كتاب زندگی و آیه‌ها (تجلی قرآن و حدیث در بیانات مقام معظم رهبری)» است كه در مورد قرآن و رجوع به آن فراهم شده است.

این متن پس از خلاصه كردن جملات كلیدی هر حوزه در قالب سرفصل‌های كلی تنظیم شده است. كلمات یا برگرفته مستقیم از سخنان معظم له یا تخلیص آن است. در دو جا به خاطر تأكیدات خیلی صریح معظم له در مورد حفظ و عمل به قرآن تاریخ و متن دقیق ذكر شده است.


انس با قرآن

1- انس با قرآن موجب بی‌ اثر شدن شبهات بر جوان‌ها می‌شود.

2- ضرورت انس با نماز، مسجد، عبادت، جلسات دینی و جلسات قرآنی برای همه مخصوصا جوانان

حفظ قرآن

1- ضرورت حفظ، انس و تدبر در قرآن برای جوان‌ها؛ در سنین جوانی این كار لازم است(27/12/70)

2ـ ضرورت امتیاز قائل شدن برای حفظ قرآن (جائزه و تشویق مادی حتی امتیاز نمره‌ای در دبستان و دبیرستان، درجه و فرماندهی در سربازی و نیروهای مسلح و معافیت سربازی برای حفاظ در شرایط فراگیر شدن حفظ، در درجه بعد نغمه و.... )

3ـ واداشتن كودكان به حفظ بدون اجبار

4ـ حفظ قرآن یا بخشی از آن در حوزه

تلاوت قرآن

1- توجه به ترجمه در هنگام قرائت ایجاد فرصت تدبر می‌كند.

2- ضرورت یادگرفتن آداب تلاوت مجلسی برای تعداد معتنابه (حداقل 3 میلیون از 60 میلیون) و داشتن تلاوت‌گران زیاد

3-رساندن جایگاه تلاوت مجلسی به صورتی كه منبر بگذارند صرفا برای تلاوت و مردم با شنیدن ان تزكیه شوند، مبنر مقدمه تلاوت است.

4-توجه به قطع، وصل، تجوید، عدم مكث‌های بیجا، عدم خواندن قرآن در دستگاه‌های موسیقی فارسی

5-ضرورت علم به قرائت های مختلف و نوافل قرائت برای تعداد معتنابه

6-پی‌‌گیری غیرحرفه‌ای تلاوت در كنار شغل‌های دیگر ضمن عدم مخالفت با وجود تالی حرفه‌ای

7-ضرورت تلاوت براساس معنی و ترجمه، ضرورت تفاوت گذاشتن براساس معانی و متعلق آیات برای نوع خواندن، رجوع به تفسیر علاوه بر ترجمه در آیاتی كه قرائت می‌شود برای قراء

8-انتخاب آیاتی برای قرائت در نماز كه تأثیر در سرنوشت امت اسلامی دارد.

9-كثیر التردد بودن آیات مناسب حال مسلمین در قرائت: توكل، نترسیدن از دشمنان خدا، عزت، جامعه اسلامی، توحید عملی جوامع اسلامی، عدم تسلط كفار، جهاد، آیاتی كه معنایش حاكمیت عملی اسلام بر زندگی جوامع است.

10-ضرورت همكاری میان قراء با سابقه

11-ضرورت پیشرفت، قوت، صحت، خصوصیات جاذبه‌آفرین قرائت

آموزش عمومی قرآن

1- آشنا كردن نوجوانان با متن و ترجمه قران در گام اول

2-برگزاری گرم و پرشورتر مسابقات قرآن برای هدایت جوان‌ها به قرآن

3-روخوانی برای همه جز در اطفال بسیار كوچك زیر 5 سال

4-خواندن قرآن در خانه و زمان بیكاری

5ـ ضرورت آشنایی تعداد معتنابهی از جوانان به معانی و قادر به فهم الفاظ و ظواهر قرآن بودن

6- اهتمام به آموزش و تفهیم و تحفیظ به نوجوانان

7-ضرورت ایحاد قله‌های قرآنی و احساسات و تشویقات و ایاد شوق به قله (به همراه استدلال و بیان و اثبات عقلانی) و احترام به قهرمانان و نخبگان قرآنی برای رواج یافتن قران در عموم

8-مسئولیت آموزش عمومی قرآن (اساتید، سازمان‌ها، سازمان تبلیغات، اوقاف و ....)

تدبّر قرآن

1- ضرورت تلاوت روزانه با تدبر بخشی از قرآن

2-ضرورت فهم مفاهیم، ترجمه كلمه به كلمه برای ناآشناها به زبان عربی و تدبر(اندیشیدن در مفاهیم)

3- تدبر و حتی اگر لازم شد رجوع به تفاسیر مهم‌تر از تمام كردن سوره‌هاست.

4-توجه به ترجمه در هنگام قرائت ایجاد فرصت تدبر می‌كند.

5-تعدد در ترجمه ایرادی ندارد، هر كس بر اساس مذاقش استفاده می‌كند.

6-گاهی رجوع به كتاب‌های فهرستی نظیر المعجم المفهرس و جستجوی مفاهیم در قرآن

7-آشنا شدن با الهامات، اشاره‌های قرآن، معارف پیچیده اسلامی نه در حد یك فیلسوف متخصص كه در حد یك انسان عارف واقف آگاه

8-مسئولیت علما، آگاهان، نویسندگان، گویندگان برای رواج آموختن و تدبر و تعمق در قرآن

تفسیر قرآن

1-دسته‌بندی و گنجاندن مفاهیم قرانی در كتب درسی و ....

2- أخذ تفسیر از منبع مطمئن

3- جلوگیری از لاطائلات بی‌خبران از اسلام و دشمنان و تحریف معنایی به میل و در خلاف جهت و پیام و رسالت اسلام و قرآن

4- ضرورت حضور جامعه ی علمی روحانیت و تشیع برای علم كردن، تبیین و تفهیم قران، و به وجود آوردن ایمان و اعتقاد

5- ضرورت مراجعه اهل تحقیق قرآن و حدیث در باب حاكمیت دینی، جامعیت و دین زندگی بودن اسلام

6-ضرورت وجود علم، شناسایی، فهم و انس با قرآن به صورت یك رشته در حوزه

عمل به قرآن

1- قرآن بهترین ابزار برای به حركت در آوردن یك جامعه مسلمان

2-برگشتن به قرآن فقط تلاوت و حفظ آن نیست. تلاوت و حفظ قرآن، مقدمه فهم و عمل است.


[ چهارشنبه 11 مرداد 1391 ] [ 06:10 ب.ظ ] [ حافظان وحی ] [ برای حافظان وحی ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

نویسندگان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
Online User
کد پیغام خوش آمدگویی ایکا - چهره های قرآنی

ایکا، مرکز فعالیت های قرآنی جوانان کشور قرآن، قران، گلستان قرآن، قاری، قرائت، تلاوت، ترتیل، دانلود، فرقان، عکس قرآن، استاد، آموزش، خبر، مقاله، محفل، محافل، جلسه، جلسات، ,مصطفی اسماعیل,عبدالباسط,شعبان صیاد,محمد رفعت,اللیثی,شعیشع,حکیم عمران,طه الفشنی,متولی عبدالعال,نفشبندی,ابراهیم شعشاعی,عبدالفتاح شعشاعی,علی محمود,سعید مسلم,شحات محمد انور,محمود رمضان,فتحی قندیل,سعید زناتی,بسیونی,طاروطی,غلوش,محمد صدیق منشاوی,محمود صدیق منشاوی,احمد عامر,احمد شبیب,جواد فروغی,پورزرگری,قاسم رضیعی,پرهیز کار,احمد بوالقاسمی ,کریم منصوری,سعید طوسی,حامد شاکر نژاد,حمید شاکر نژاد,قرآن,قران,تلاوت,ترتیل,دانلود,دانلد

×
لاَ عِلْمَ لَنَا اِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا

ما علمی نداریم مگر آن كه تو به ما یاد دادی
سوره بقره آیه ۳۲